Domáci hydinársky priemysel je dôležitý pre zamestnanosť a ekonomiku

6. OKTÓBRA 2023

hyza-podnik-scaled

Spoločnosť Hyza patrí k najznámejším a najväčším hydinárskym podnikom v našej domovine. Významné postavenie v hydinárskom priemysle, ktoré si HYZA budovala celé desaťročia, zaväzuje podnik k zodpovednosti voči regiónu, v ktorom pôsobí.

Potravinársky spracovateľ s takýmto postavením významne prispieva k vyššej životnej úrovni obyvateľstva. Ide o hospodársky úspech nielen z pohľadu hydinárskeho priemyslu, HYZA je dôležitý ekonomický hráč v topoľčianskom regióne – a tiež na Slovensku.

Ponúka zamestnanosť, aj stabilitu

Spoločnosť s ročnými tržbami presahujúcimi 100 miliónov eur predstavuje najväčšieho spracovateľa hydiny v krajine. HYZA zamestnáva zhruba 850 pracovníkov a podporuje tiež zamestnanosť v regióne, najmä na slovenských hydinových farmách a v poľnohospodárstve. Týmto spôsobom priamo aj nepriamo pozitívne vplýva na životnú úroveň, veď profitujú nielen ľudia, ktorí vďaka HYZE majú prácu priamo v hydinárskom priemysle, ale tiež ich rodiny.

Značka HYZA však prináša aj niečo navyše. Koronakríza preverila schopnosť mnohých menších i väčších firiem a podnikov obstáť v neľahkých časoch. Zamestnanci spoločnosti HYZA sa naučili, že sa o značku môžu oprieť, čo je nesmierna výhoda, ktorú im nemôže poskytnúť ktokoľvek.
“V relatívne krátkom čase sme museli reagovať na novú situáciu, aby sme zabezpečili prevádzku, rovnako aj bezpečnosť zamestnancov a konečného produktu pre zákazníkov,” hovorí o pružnej reakcii podniku jeho výkonný riaditeľ Jiří Šavrda a pokračuje: “Zdravie a bezpečie ľudí patrí medzi naše priority. Preto uplatňujeme prísne požiadavky na zaistenie bezpečného pracovného prostredia, udržateľnosti výroby, prispievame ku znižovaniu uhlíkovej stopy, produkcie zdravých produktov a tým – samozrejme – aj ochranu spotrebiteľa pred nekvalitnými potravinami.”

Súčasná priemerná spotreba hydinového mäsa na Slovensku predstavuje hodnotu viac ako 25 kilogramov na obyvateľa za rok.

Vplyv na regionálne hospodárstvo

HYZA patrí medzi top značky topoľčianskeho regiónu a spolu s producentom svetelných komponentov ZKW Slovakia či spoločnosťou DECODOM pomáha napredovaniu domovského kraja. Tržby, ktoré spoločnosť dosahuje, majú výrazný vplyv aj na ekonomický kolobeh celého regiónu. Financie, ktoré sa aj vďaka HYZE a domácemu hydinárskemu priemyslu v Topoľčanoch a širokom okolí “točia”, fungujú ako akcelerátor miestnej ekonomiky.

Benefity prítomnosti značky HYZA pociťujú viaceré organizácie, združenia a nadácie. Spoločnosť okrem mnohých aktivít už niekoľko rokov podporuje Slovenský deň kroja, anketu Slovenka roka. Hrdo sa hlási k domácim tradíciám. To, že nejde iba o prázdne reči, dokazuje moderná vizuálna podoba vzoru HYZA, ktorú na základe inšpirácie ľudových výšiviek vytvoril slovenský dizajnér Tomáš Kompaník.

Čo je doma, to sa počíta

Aby mohla spoločnosť dlhodobo uspokojovať potreby zákazníkov prostredníctvom nadštandardnej kvality a čerstvosti produktov, rýchlosti dodania či dohľadateľnosti pôvodu, na dobrej adrese v Topoľčanoch vyrába bezpečné a čerstvé produkty obľúbené u zákazníkov. “Dobrá adresa” však neodkazuje len na spracovateľa, na dobrej adrese sídlia aj overení dodávatelia zo Slovenska a Česka. HYZA takto garantuje pôvod hydiny, ktorú spracúva. Na Slovensku má spoločnosť osem vlastných fariem, kde kurčatá dostávajú všetku potrebnú starostlivosť v zmysle uplatňovania princípov animal welfare.

Na farmách majú kurčatá dostatok priestoru pre pohyb a taktiež zabezpečený nepretržitý prístupu ku krmivu ako aj vody.

Spolupráca s lokálnymi dodávateľmi prináša množstvo výhod. Medzi tie najzákladnejšie patrí krátka a rýchla preprava, ktorá je pre kvalitu mäsa dôležitá. Lokálne chované kurčatá sú tiež pod stálym dohľadom veterinárnej kontroly počas celého procesu spracovania hydiny a spĺňajú prísne domáce normy. Spotrebitelia sa tak môžu spoľahnúť na skutočnú slovenskú kvalitu mäsa.

Radi by sme spomenuli ešte jeden benefit, ktorý prináša domáci hydinársky priemysel: ide o toľko skloňovanú potravinovú sebestačnosť Slovenska. Čím viac lokálne dochovaného a spracovaného mäsa máme, tým sme na tom lepšie. Spoločnosti HYZA na sebestačnosti záleží, chce prinášať prvotriednu kvalitu a vysokú pridanú hodnotu, ktorá zlepší každodenný život miliónov ľudí.

Slovensko v súčasnosti dosahuje menej ako 50 % sebestačnosť v produkcii hydinového mäsa.

Vzájomná spolupráca a ústretovosť

Ak sme spomínali podnikanie v regióne, dĺžime vám podrobné vysvetlenie spolupráce ekonomických subjektov. Aj keď ústredným prvkom aktivity spoločnosti HYZA je hydinársky priemysel, celý reťazec začína omnoho skôr, a to už pri dopestovaní obilia na poli a následného spracovania na krmivo pre kurčatá. To znamená, že HYZA podporuje aj lokálnych farmárov, pestovateľov a tiež ich dodávateľov. Čo sa chovu týka, kurčatá sú chované na lokálnych farmách na Slovensku a v menšom objeme aj Čechách. “Máme niekoľko fariem, od tých malých, kde je niekoľko tisíc kusov, až po veľké farmy, kde je i pol milióna kurčiat,” približuje Jiří Šavrda. Spolupráca v regióne či na celom Slovensku však nekončí tu, pokračuje totiž aj po spracovaní kuracieho mäsa.

Spracované a zabalené mäso HYZA distribuuje mnohým veľko- a maloodberateľom. Spoločnosť sama tiež ponúka svoje výrobky v podnikových predajniach. Najväčšie množstvo výrobkov sa však predá v známych potravinových reťazcoch a menších obchodoch v každom kúte našej domoviny. Odberateľmi sú tiež prevádzky s grilovanými kurčatami, ktorých sú desiatky po celom Slovensku.

Výsledkom takejto spolupráce je spokojný zákazník, ktorý sa k výrobkom spoločnosti HYZA rád vracia, pretože vie, že pod dizajnovým obalom sa skrýva nadštandardná kvalita, vôňa a chuť kurčiat, dochovaných a spracovaných na Slovensku. Veď na dobrej adrese v Topoľčanoch vyrábajú bezpečné a čerstvé produkty – tak obľúbené u zákazníkov všetkých generácií. Nakoľko HYZA je tradičný, ale zároveň moderný výrobca pre všetky generácie spotrebiteľov.

Zdieľajte so známymi